بچه بسیجی

گرافیک اسلامی

بچه بسیجی

گرافیک اسلامی

قلب حساب و کتاب داره...

يكشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱ ب.ظ

فی الاحکام‏ القلب

[قسمت اول از] متن‏

قال الصادق علیه السلام: اعراب القلوب على أربعة انواع، رفع و فتح و خفض و وقف. فرفع القلب فی ذکر اللَّه تعالى، و فتح القلب فی الرضاء عن اللَّه، و خفض القلب فی الاشتغال بغیر اللَّه، و وقف القلب فی الغفلة عن اللَّه.

أ لا ترى ان العبد اذا ذکر اللَّه بالتعظیم خالصا، ارتفع کل حجاب کان بینه و بین اللَّه تعالى من قبل ذلک، و اذا انقاد القلب لمورد قضاء اللَّه تعالى بشرط- الرضاء عنه کیف ینفتح بالسرور و الروح و الراحة، و اذا اشتغل قلبه بشى‏ء من أسباب الدنیا کیف تجده اذا ذکر اللَّه بعد ذلک و آیاته منخفضا مظلما کبیت خراب خلو لیس فیه عمران و لا مونس، و اذا غفل عن ذکر اللَّه تعالى کیف تراه بعد ذلک موقوفا محجوبا قد قسا و اظلم منذ فارق نور التعظیم.

ترجمه‏

(باب دوم در احکام و محمولات قلوب) همین طورى که کلمات علائمى دارند که دلالت مى‏کنند بر حالات مختلف که به اقتضاى عوامل مختلف پیدا مى‏شوند از حال رفع و نصب و جر و وقف کلمات: قلوب و دلها نیز به تناسب خود علائم و اعرابهائى دارند، که دلالت‏ مى‏کنند بر ظهور مراتب و مکنونات قلب. حضرت صادق (ع) فرمود: اعراب قلوب بر چهار نوع است: رفع و فتح و خفض و وقف.

حالت رفع قلوب: در صورتیست که در ذکر و یاد خدا باشد.

حالت فتح: در موردیست که از پروردگار خود راضى باشد.

حالت خفض: در حالیست که به غیر خدا متوجه و مشغول باشد.

حالت وقف: آن وقتیست که از خداى خود غافل باشد.

آیا نمى‏بینى که چون انسان در یاد خدا بود و او را روى خلوص نیت و محبت تجلیل و تعظیم کند: چگونه حجابها و موانعى که در میان او و خدا بود بر طرف شده، و قلب به سوى خدا مرتفع و متوجه گردد.

و چون در مقابل قضا و حکم خدا راضى و تسلیم گشت، چگونه قلب انسان منفتح و باز شده، و حالت سرور و آرامش و اطمینان پیدا مى‏کند.

و هنگامى که انسان مشغول امور دنیوى و متوجه به شهوات و زخارف دنیا شد؛ مى‏بینى که چگونه در مقابل ذکر خدا و آیات او محجوب و منخفض و تاریک است، مانند اطاقى که مخروبه و خالى بوده و اثرى از انس و عمران و سکنى در آن نباشد. و چون انسان از یاد خدا غفلت ورزید،: چگونه مى‏یابى آن را که متوقف و سر پوشیده و ظلمانى گشته، و اثرى از انوار عظمت و جلال در آن پیدا نمى‏شود.

شرح‏

آرى ذکر خدا وسیله علو و بلند پروازى قلب است، و این حالت رفع قلب است.

و رضا و انقیاد موجب گشایش و وسع و بهجت است، و این حالت فتح قلب است. و اعراض از خدا و اشتغال به غیر او سبب خفض و سقوط و محبوبیت است، و این حالت خفض و جر است. و غفلت و جهالت ملازم با وقف و قساوت و محجوبیت است، و این حالت وقف و سکون قلب است. پس شخص سالک باید متوجه باشد که، ذکر خدا (ذکر لفظى و ذکر قلبى) یگانه وسیله ترقى و تعالى نفس انسانى از آلودگیهاى طبیعت و تاریکیهاى غفلت است، و به این‏ وسیله (مخصوصا ذکر و یاد قلبى و توجه دائمى به سوى پروردگار جهان) مى‏تواند خود را از گرداب و امواج خطرناک زندگى مادى نجات بدهد. و چون به ساحل نجات رسید، براى گشایش ابواب فیض و رحمت غیبى، و درک انوار الهى، مى‏باید حالت رضا و تسلیم را در مقابل اوامر تشریعى و تکوینى خداوند متعال به- خود گرفته، و به این وسیله حجابهاى دل را بر کنار کرده، و موانع دید و پرده‏هاى ارتباط را بر طرف سازد. و علامتهاى این دو حالت را به طور دقیق بررسى کند.

من کیستم که چشم گشایم به روى تو* این بس که مى‏کنم به زبان گفتگوى تو پایم چو سوده شد به رهت بعد این چو اشگ* غلطم به خون و خاک پى جستجوى تو

[قسمت دوم از] متن‏

فعلامة الرفع ثلاثة أشیاء: وجود الموافقة و فقد المخالفة و دوام الشوق.

و علامة الفتح ثلاثة اشیاء: التوکل و الصدق و الیقین.

و علامة الخفض ثلاثة اشیاء: العجب و الریاء و الحرص.

و علامة الوقف ثلثة اشیاء: زوال حلاوة الطاعة و عدم مرارة المعصیة و التباس علم الحلال و الحرام.

ترجمه‏

و اما علائم رفع و فتح و خفض و وقف قلب:

پس علامت رفع (ذکر خدا) سه چیز است: موافقت کردن با فرمان و خواست پروردگار، ظاهر نشدن خلاف، و پیوسته اشتیاق لقاء و حضور داشتن.

و علامت فتح (راضى بودن) نیز سه چیز است: توکل به خدا کردن، به درستى و راستى قدم برداشتن، به حکومت و نفوذ و حکم پروردگار یقین داشتن.

و علامت خفض (اشتغال به غیر خدا) نیز سه چیز است: خود بینى، خود- نمائى، حریص شدن به زندگى دنیا.

و علامت وقف (غفلت) نیز سه چیز است: از بین رفتن حلاوت عبادت، تلخ نشدن معصیت، فرق نگذاشتن در میان حلال و حرام.

شرح‏

کسى که پیوسته متذکر و در یاد خدا است، قهرا در همه حرکات و اعمال خود، موافقت او را منظور داشته، و حضور و لقاء او را خواهانست.

و کسى که از خداى خود راضى است، در کارهاى خود او را وکیل قرار داده، و با نهایت اطمینان و یقین وظائف خود را به آن طورى که هست انجام مى‏دهد.

پس ذکر خدا و در یاد خدا بودن هرگز با خلاف و عصیان و محجوبیت سازگار نیست، چنان که حالت رضا داشتن مستلزم تسلیم بودن و توکل کردن و تن دادن به فرمان او است.

و در مقابل کسى که از پروردگار متعال اعراض کرده و به زندگى دنیا مشغولست، قهرا غرق خود نمائى و خود بینى و محبت دنیا خواهد بود. و کسى که در وادى غفلت و جهالت است، مفهوم لذت در عبادت و گرفتگى و ناراحتى در معصیت را نفهمیده، و در میان وظائف و فرائض خود که لازم است و آنچه حرام و ممنوع است فرقى نخواهد گذاشت.

مصباح الشریعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 10

  • بچه بسیجی

نظرات (۱)

  • سیدعلی میرباباپور
  • سلام
    سید علی هستم از لاین
    وبلاگ زیبایی داری اگه تمایل داشتید اطلاع یدید تبادل لینک کنیم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی